Van Swieten sciety

 Ludwig van Beethoven, geschilderd door Joseph Willibrord Mähler in 1815

BEETHOVEN DE MODERNIST

Toen Beethoven in 1792 in Wenen aankwam om, zoals zijn weldoener Graaf Waldstein in Beethovens vriendenboek schreef ‘Mozarts geest uit Haydns handen te ontvangen’, vestigde hij snel zijn reputatie als improvisator in de Weense salons. Hij schreef al zijn improvisaties op maar hield ze tegen de borst om ze later met grotere impact te kun- nen publiceren. Behalve zijn energieke en virtuoze spel was het vooral de gloedvolle, totaal vernieuwende stijl van zijn muziek waar Beethovens roem op was gebaseerd. Zijn eerste in Wenen gepubliceerde opus was een sensatie: drie pianotrios, een adem- benemend debuut. Het derde trio in klein is virtuoos en dramatisch en zo vernieu- wend dat Haydn Beethoven aanraadde het niet te publiceren, omdat het te ingewik- keld was voor de adellijke oren.

En toen kwamen de symfonieën die zo compleet en modern waren dat Beethoven een eeuw lang alle symfonische werken zou blijven beïnvloeden en inspireren.
Na de overweldigende première moest de Tweede Symfonie zo gauw mogelijk in een commercieel aantrekkelijk arrangement verschijnen. Beethoven schreef aan zijn uit- gever dat ‘alleen Mozart of de componist zelf een succesvolle kamermuziekbewerking kan maken’. Mozart was er niet meer, daarom deed hij het zelf. Het bleef helaas zijn enige arrangement van een orkestwerk maar het werd een van zijn prachtigste en meest veeleisende pianotrio’s.

Romances, Liederen, Pianotrio, Fantasiestücke
Pianotrio opus 1 nr. 3 in c klein
Mondschein Sonate in cis klein
Symfonie nr. 2 in D groot opus 36 (bewerking Beethoven)

Heleen Hulst – viool
Diederik van Dijk – cello
Bart van Oort – fortepiano

Za 31 oktober 2020 20:15 Buren St Lambertuskerk (tickets)
Zo 1 november 2020 15:00 Amsterdam Uilenburger Synagoge (tickets)
Ma 2 november 2020 20:00 Utrecht Tivoli Vredenburg (tickets)
Vrij 6 nov 2020 20:15 Schiedam Westvestkerk

Sponsors