Van Swieten Society

Over de Van Swieten Society

De Van Swieten Society is een collectief van musici met een passie voor kamermuziek uit de klassieke en vroeg-romantische periode. Het ensemble speelt op historische instrumenten en nodigt regelmatig gastmusici uit die verwantschap hebben met de speelstijl. Deze flexibele aanpak staat garant voor een avontuurlijke repertoirekeuze met diverse bezettingen.

De Van Swieten Society specialiseert zich allereerst in de grote meesters uit de muzikaal zo rijke periode van Bach tot Schumann. Daarnaast levert intensieve research in internationale bibliotheken nog steeds nieuwe vondsten op, werken van hoge kwaliteit die door allerlei oorzaken in de vergetelheid zijn geraakt en het verdienen om weer gehoord te worden. Dit alles leidt tot kleurrijke programma’s met een sterke thematiek.

Initiatiefnemer en spil is fortepianist Bart van Oort: inmiddels drie decennia geleden richtte hij het ensemble op onder de naam Musica Classica. Toen zowel het collectief van musici als de trouwe schare van vaste concertbezoekers zich gestaag uitbreidden werd in het nieuwe millennium besloten tot een nieuwe naam: de Van Swieten Society. Deze naam weerspiegelt het gemeenschappelijke, het vertrouwde van de vroeg-klassieke salon waar men in goed gezelschap en saamhorigheid de muziek beleeft en na afloop nabespreekt onder het genot van een drankje. Tevens is het een eerbetoon aan de beroemde Nederlandse muziekliefhebber en mecenas Baron van Swieten, aan wie het ensemble veel prachtig repertoire te danken heeft – Haydn, Mozart en Beethoven konden op zijn onvoorwaardelijke steun rekenen. In hun concerten en in de Vrienden van de Van Swieten Society scheppen de musici, omringd door een hechte gemeenschap van muziekliefhebbers, de ideale sfeer voor intieme kamermuziek op de wat zachtere historische instrumenten.

Het muziekleven tussen 1750 en 1850 kenmerkt zich door een vindingrijk, innovatief en veelkleurig muzikaal narratief. Het ensemble laat het publiek graag delen in de verbazing en verwondering over deze eeuwen van schoonheid en genie, niet alleen via de noten zelf maar ook via het verhaal achter de noten, bevlogen verteld door musicoloog en fortepianist Bart van Oort.

De Van Swieten Society is regelmatig te horen op radio 4, wereldomroep en concertzender. Het ensemble presenteerde succesvolle festivals rondom Beethoven en Mozart in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam en TivoliVredenburg in Utrecht, en heeft inmiddels een twintigtal cd’s op zijn naam staan. Recentelijk werden de drie vroege pianokwartetten Woo36 van Beethoven aan het oeuvre toegevoegd (Brilliant Classics, 2020). Inmiddels nodigde dit label het ensemble uit voor een verdere samenwerking met maar liefst drie albums, met zelden of nooit uitgevoerd pianokwartetrepertoire. Het eerste album, met pianokwartetten van Schubert, Ries en Hummel, zal uitkomen in het jubileumjaar 2024.

 

“Het hecht samenspel en de perfecte balans tussen fortepiano en strijkers stellen de Society in staat te focussen op enerzijds intimiteit en fijnzinnige detaillering, en anderzijds een grootse schittering die eventuele popperigheid ver buiten de deur houdt”

“overrompelend speelplezier … intense muzikaliteit en een gezonde dosis spontaniteit …in een heerlijke flow gespeeld … flair en jeugdig elan”

De Gelderlander ,Maarten-Jan Dongelmans

 

Musici in seizoen 2024-25

Bart van Oort – fortepiano

Heleen Hulst – viool

Ivan Iliev – viool

Elisabeth Smalt – altviool

Mátyás Virág – cello

Raoul Steffani – bariton

 

Wie was nu eigenlijk Baron van Swieten?

De uit Leiden afkomstige Baron Gottfried van Swieten (1733-1803) was een van de eersten die concerten organiseerde met ‘oude muziek’: muziek van Händel en Johann Sebastian Bach. Door zijn vader, die als persoonlijk arts van Keizerin Maria Theresia werd aangesteld, kwam hij in Wenen terecht. Algauw werd hij, als hoofd van de keizerlijke Bibliotheek in Wenen, een man van aanzien in de Weense adellijke kringen en de motor van het muziekleven in deze belangrijkste muziekstad van Europa. Als vriend en opdrachtgever van Carl Philipp Emanuel Bach, Mozart, Haydn en Beethoven, was hij een graag geziene gast aan de hoven in London, Berlijn, Wenen en Parijs. Waar hij als ambassadeur verbleef leerde hij iedere componist, musicus, en gelijke van adel kennen– de adelstand zorgde voor het economische fundament van het muziekleven. In Wenen richtte hij zijn eigen sociëteit op: de ‘Gesellschaft der Associierte’ voor muziekliefhebbers, kenners en organisatoren van de Eerste Weense School. Die verheven muzikale en economische kring rond Van Swieten was van grote invloed op het briljante Weense muziekleven rond 1800.