Gevoelige snaren
met als gast harpist Remy van Kesteren
De harp is tegelijkertijd een van de oudste en nieuwste instrumenten ter wereld. Waar de harp lange tijd beperkt was in zijn mogelijkheden, zorgde de dubbelpedaalharp van de Franse instrumentenbouwer Sebastian Erard in 1810 voor een ware revolutie. Deze vroeg-romantische harp wordt op het podium maar zelden gecombineerd met de fortepiano, hoewel er heel wat prachtige werken voor deze combinatie bestaan. In de opvoeding van dames van goede komaf rond 1800 speelde de harp een grote rol. Vaak leerden de jongedames zichzelf te begeleiden bij het zingen op de harp of de fortepiano. De ontluikende romantiek vond een uitlaatklep in het romantische lied en een zielsverwant in de delicate harp: de gevoelige kant van de romantiek ontwikkelde zich als een tweede spoor naast de spectaculaire virtuozen die triomfen vierden op de grote podia van Europa.
H.J. Bertini Nocturne La Solitude
W.A. Mozart Andante voor harp en piano KV 448
W.A. Mozart Liederen voor sopraan en harp
J.N. Hummel Quarto Rondoletto
D. Scarlatti Sonate K 113
Fr. Schubert Liederen voor sopraan en piano
Fr-Ad. Boïeldieu Quatrième Duo voor harp en piano
En diverse vroeg-romantische liederen voor sopraan en harp
Van Swieten Society
Francine van der Heijden, sopraan
Remy van Kesteren, harp
Bart van Oort, fortepiano
Zaterdag 9 April 2016 | Soefietempel – Katwijk | 20:15 |
Vrijdag 15 April 2016 | Waalse Kerk – Amsterdam | 20:15 |
Maandag 18 April 2016 | TivoliVredenburg – Utrecht | 20:00. Voorprogramma 19:15 |