Heraut van de Romantiek
Beethoven: Variaties ‘La ci darem la mano’
Boccherini: Strijktrio
Stamitz: Klarinetkwartet in Es opus 8/4
pauze
Glinka: Drie Fuga’s
Schubert: Strijktrio in Bes D 471
Crusell: Klarinetkwartet in Es opus 2/1
Aan het eind van de achttiende eeuw leverde de onstuitbare drang van de kunsten in de richting van de romantiek een fantastisch nieuw instrument op: de klarinet. Het werd het instrument bij uitstek om de ziel te beroeren en daarmee de nieuwe romantische muziek vorm te geven. Rond 1770 leerde Mozart de klarinet kennen in Parijs, hij was razend enthousiast en beklaagde zich over het feit dat hij er in Salzburg nog niet over kon beschikken. Inmiddels waren al twee klarinetten opgenomen in het beroemde Mannheimer orkest waar Johann Stamitz eerste violist was.
Ons uitgangspunt is het klarinetkwartet uit 1773 van diens zoon Carl Stamitz. Het is een van de vroegste werken voor het nog primitieve nieuwe instrument: de klarinet met slechts 2 kleppen legde Stamitz grote restricties op. Maar de klarinet won de harten van musici en ontwikkelde zich als gevolg daarvan met grote vaart. Binnen enkele jaren was ze niet meer weg te denken uit het Europese muziekleven. Getuigenis van zowel de rappe verovering van Europa als de gestage ontwikkeling van de klarinet is het virtuoze klarinetkwartet uit 1807 van de in Finland geboren componist en klarinettist Crusell. De context wordt gevormd door werken uit de eerste decennia van deze heraut van de romantiek.
Van Swieten Society:
Frank van den Brink, klarinet
Heleen Hulst, viool
Bernadette Verhagen, altviool
Job ter Haar, cello
20 november 2013 | Nijmegen De Vereeniging | 20.15 |
24 november 2013 | Amsterdam Bethaniënklooster | 15.00 – Voorprogramma |
25 november 2013 | Utrecht Leeuwenberghkerk | 20.15 – Voorprogramma |