Van Swieten sciety

Izar Elias

Ludwigs Serenade

Aan het begin van de 19e eeuw werd muziek een eerste levensbehoefte voor de goede burgerij in Wenen. Naast piano en harp was de gitaar het enige instrument dat voor dames geschikt werd gevonden: in 1801 schreef het Modetijdschrift ‘Journal des Luxus und der Moden’ over de gitaar als ‘een nieuw modeartikel’. 

Behalve de bevallige houding die dames bij het spelen in moesten nemen werd ‘de rijkdom aan gevoelsnuancen’ geprezen; het handzame formaat maakte het geschikt om mee te nemen naar het park. Maar snel na 1800 brachten Weense gitaristen als Diabelli en Matiegka en bezoekers als Giuliani de gitaar van de huiskamer naar het podium. Beethoven schreef nooit iets voor gitaar, maar zijn immens populaire werken vonden binnen enkele dagen al hun weg naar de talloze enthousiaste gitaristen in Wenen. 

Samen met prachtige originele werken van tijdgenoten met een iets grotere antenne voor de ‘mode’.

Beethoven/Matiegka Serenade opus 8 voor viool, altviool en gitaar
Beethoven Twee Sonatines voor mandoline en piano
Hummel Fluittrio Op.78 voor piano, fluit en cello
pauze
Matiegka/Schubert Variaties uit het Guitar Quartet in G major, D. 96 voor fluit, altviool, cello, gitaar
Schubert Ständchen, voor viool en piano
Hummel Serenade no 2, op 66 voor fortepiano, viool, gitaar, fluit en cello

Van Swieten Society
Kate Clark, fluit
Izhar Elias, gitaar
Heleen Hulst, viool
Anneke van Haaften, altviool
Diederik van Dijk, cello
Bart van Oort, fortepiano

 

Zo 8 december 2019 15:30 Amsterdam Waalse Kerk
Ma 9 december 2019 20:00 Utrecht Tivoli Vredenburg
19.15 gratis voorprogramma