Van Swieten sciety

LudwigsSerenade

Ludwigs Serenade

Aan het begin van de 19e eeuw werd muziek een eerste levensbehoefte voor de goede burgerij in Wenen. Naast piano en harp was de gitaar het enige instrument dat voor dames geschikt werd gevonden: in 1801 schreef het Modetijdschrift ‘Journal des Luxus und der Moden’ over de gitaar als ‘een nieuw modeartikel’. 

Behalve de bevallige houding die dames bij het spelen in moesten nemen werd ‘de rijkdom aan gevoelsnuancen’ geprezen; het handzame formaat maakte het geschikt om mee te nemen naar het park. Maar snel na 1800 brachten Weense gitaristen als Diabelli en Matiegka en bezoekers als Giuliani de gitaar van de huiskamer naar het podium. Beethoven schreef nooit iets voor gitaar, maar zijn immens populaire werken vonden binnen enkele dagen al hun weg naar de talloze enthousiaste gitaristen in Wenen. 

Samen met prachtige originele werken van tijdgenoten met een iets grotere antenne voor de ‘mode’.

Beethoven/Matiegka Serenade opus 8
Beethoven Variaties ‘Bei Männern’ WoO 46
Hummel Adagio, Variationen und Rondo über ein Russisches Thema, opus 78
Matiegka/Schubert Variaties uit gitaarkwartet in G groot D96
Schubert Ständchen Hummel Serenade nr 2 opus 66

met Izhar Elias, gitaar

Zo 8 december 2019 15:30 Amsterdam Waalse Kerk
Ma 9 december 2019 20:00 Utrecht Tivoli Vredenburg